Τρίτη, 23 Ιουνίου 2009

EPAL NIGRITAS, SERRES/GREECE and ITIS PININFARINA, MONCALIERI - TORINO/ITALY: the summary of our eTwinning project

English:

Our dear students & friends,welcome to our eTwinning project!

We have made this blog to show the work we have produced and published in eTwinning. Our project is entitled "teenagers: we live in different countries, but we share the same problems, the same feelings, the same expectations" and aims at showing that teenagers are the same wherever they come from!

The main purpose of the project is to raise students' motivation to learn a foreign language and get to know other countries. Furthermore, to develop cooperative learning, to improve our skills in the use of English as a foreign language and the use of ICT tools, to understand that there are millions of other young people, who live outside our country but are just like us!

Schedule:
1. (We start with ancient years) Topic: "the daily life in Greek and Roman Antiquity" Greek students seek information about daily life in Ancient Athens (5th-4th century B.C.) Italian students seek information about daily life in Ancient Rome (from origins to Hadrian)

2. (We return to nowadays) Topic: "Today we still share the same problems, wherever we come from" Greek and Italian students together write their opinions about synchronous youth problems, such as unemployment, violence, economical crisis.

3. Topic: «Today we still share the same feelings and the same expectations beyond boundaries" During these months we write our feelings about loneliness, drugs, alcohol, racism and so on and we end the common project declaring our expectations.


What we've produced:

1. archives and presentations about life in Ancient Greece and Rome

2. archives and presentations about youth problems in Greece and in Italy

3. comics about youth problems by the Italian team and the story of a young boy, Euroteen, who tries to find true love and friendship by the Greek team.

4. The Greek team’s mini-film entitled “I know my past, I am not afraid of the future”, which shows the value of school, and the Italian team’s mini-films with related topics.

We are sure that we will be friends, and we will find a lot of things in common with each other!

Warm regards from Greece,
Tsakiridou Domna,
teacher of ancient, modern Greek and Latin language
EPAL NIGRITAS, Serres/Greece

Warm regards from Italy,
Laura Rua
teacher of English language and literature
ITIS PININFARINA, Moncalieri,Torino/Italy

Ελληνικά:

Καλώς ήρθατε στο ιστολόγιό μας!

Το δημιουργήσαμε για να παρουσιάσουμε το υλικό που ετοιμάσαμε για την eTwinning Συνεργασία: «Έφηβοι: Μπορεί να ζούμε σε διαφορετικές χώρες, αλλά μοιραζόμαστε τα ίδια προβλήματα, τα ίδια αισθήματα, τις ίδιες προσδοκίες»

Στο συγκεκριμένο πρόγραμμα μαθητές του ΕΠΑΛ ΝΙΓΡΙΤΑΣ ΣΕΡΡΩΝ συνεργάζονται με ένα Επαγγελματικό Λύκειο του Τορίνο (ITIS – PININFARINA, TORINO / ITALY).

Το πρόγραμμά μας έχει την εξής δομή:

(το υλικό των Ελλήνων μαθητών ετοιμάστηκε στα Ελληνικά και στα Αγγλικά και των Ιταλών στα Ιταλικά και στα Αγγλικά).

1: Οι Έλληνες μαθητές ετοίμασαν υλικό (σε έγγραφα κειμένου και σε μορφή παρουσιάσεων), τόσο στα Ελληνικά, όσο και στα Αγγλικά, για την καθημερινή ζωή στην Αρχαία Ελλάδα. Οι Ιταλοί μαθητές ασχολήθηκαν με την καθημερινή ζωή στην αρχαία Ρώμη, (οι εργασίες τους γράφτηκαν στα Ιταλικά και στα Αγγλικά).

2: Οι Έλληνες μαθητές συγκέντρωσαν πληροφορίες για τα προβλήματα των νέων στην Ελλάδα (αλκοολισμός, ναρκωτικά, ανεργία, οικονομική κρίση κ.τ.λ.). Οι Ιταλοί ασχολήθηκαν με αντίστοιχα προβλήματα της χώρας τους.

3: Οι Έλληνες μαθητές ετοίμασαν ένα κόμικ, με πρωταγωνιστή τον «Euroteen», δηλ. τον «Ευρω-νέο», ο οποίος προσπαθεί να βρει αληθινούς φίλους και αληθινή αγάπη, προσπαθώντας ν’ αποφύγει τις κακές συναναστροφές. Η συγκεκριμένη ιστορία κόμικ θ’ αναρτηθεί στον εκθεσιακό χώρο του σχολείου μας, την ερχόμενη σχολική χρονιά. Οι Ιταλοί δημιούργησαν παρόμοια κόμικς.

4. Επιπλέον πληροφορίες:

Οι μαθητές της ομάδας etwinning δημιούργησαν μία ταινία μικρού μήκους με τίτλο: «Γνωρίζω το χθες, δεν φοβάμαι το αύριο», για να δείξουν ότι το σχολείο είναι ο χώρος, ο οποίος μπορεί να διαμορφώσει πολίτες με σωστή κρίση και συνείδηση, διώχνοντας μακριά τους κινδύνους και τις κακές συναναστροφές.

Οι Ιταλοί μαθητές παρουσίασαν δύο μίνι ταινίες του σχολείου τους με θέμα τους κινδύνους του αλκοόλ και την απαραίτητη χρήση του κράνους στους οδηγούς δικύκλων.

Σας ευχαριστούμε,
Τσακιρίδου Δόμνα
φιλόλογος
ΕΠΑΛ ΝΙΓΡΙΤΑΣ ΣΕΡΡΩΝ

Laura Rua
καθηγήτρια Αγγλικής φιλολογίας
ITIS PININFARINA TORINO/ITALY

Italian:

Cari studenti e amici,
benvenuti nel nostro progetto!

Abbiamo creato questo blog per mostrare il lavoro che abbiamo prodotto sul portale eTwinning.

Il titolo del nostro progetto è “Teenagers: viviamo in nazioni diverse, ma condividiamo gli stessi problemi, gli stessi sentimenti, le stesse aspettative” e ha lo scopo di mostrare che i giovani sono gli stessi da qualunque parte vengano!

Lo scopo principale del progetto è di sollecitare la motivazione degli studenti ad apprendere una lingua straniera e a conoscere paesi stranieri.

Inoltre: sviluppare il cooperative learning, sviluppare le nostre abilità nell’uso dell’inglese quale lingua2 e l’uso delle nuove tecnologie, comprendere che vi sono milioni di altri giovani che vivono fuori dai confini del nostro paese ma sono esattamente come noi!



PROGRAMMA:

1.(Iniziamo con il periodo antico) Soggetto: “La vita quotidiana nell’antichità greca e romana” – Gli studenti greci ricercano informazioni sulla vita quotidiana nell’antica Atene (4° -5° sec.a.c.), gli studenti italiani ricercano informazioni sulla vita quotidiana nella Roma antica (dalle origini ad Adriano)

2. (Torniamo al presente) Soggetto: Oggi condividiamo ancora gli stessi problemi, non importa da dove veniamo”. Gli studenti greci e italiani scrivono le loro opinioni sui problemi contemporanei della gioventù, quali disoccupazione, violenza, crisi economica.

3. Soggetto. “ Oggi condividiamo ancora gli stessi sentimenti e le stesse aspettative, al di là dei confini”. In questi mesi esprimeremo I nostri sentimenti sulla solitudine, la droga, l’alcol, il razzismo e così via e termineremo il nostro progetto dichiarando le nostre aspettative.

Cosa abbiamo prodotto:

1. archivi e presentazioni sulla vita nell’antica Grecia e Roma

2. archivi e presentazioni sui problemi dei giovani in Grecia e in Italia

3. fumetti sui problemi giovanili da parte del team italiano e la storia di un giovane ragazzo, Euroteen, che cerca di trovare il vero amore e amicizia da parte del team greco.

4. Il video intitolato “Conosco il mio passato, non ho paura del futuro” che mostra il valore della scuola da parte degli allievi greci, e i video degli allievi italiani correlati ai soggetti principali.

Siamo sicure che diventeremo amici e che scopriremo che abbiamo molto in comune!

Cordiali saluti dalla Grecia,
Tsakiridou Domna
Insegnante di Greco antico e moderno, Latino
EPAL NIGRITAS, Serres/Grecia

Cordiali saluti dall’Italia
Laura Rua
Insegnante di Lingua e Letteratura Inglese
ITIS PININFARINA, Moncalieri, Torino/Italy